Monday 9 April 2012

Novel Kerana Cinta Itu 5


BAB 5


ALFIRA HANIM masih tidak mampu menghentikan tangisannya. Dia cuba menahan air matanya tetapi air itu laju sahaja mengalir bagaikan empangan yang pecah. Usai solat subuh tadi sewaktu menadahkan tangan memohon doa dalam esak tangisnya dia memanjatkan doa agar ditabahkan hatinya, dikuatkan semangatnya. Ya Allah batapa terlalu lemahnya dia saat ini….
“Fira”
Nadia yang baru muncul dari muka pintu menggeleng-gelengkan kepala bila melihat Alfira masih menangis. Alfira hanya memandang dengan pandangan kosong. Dia masih tidak percaya dengan apa yang berlaku didalam hidupnya saat ini. Sungguh, hatinya terasa sangat sakit.Sampai hati Amir…
“Fira,kau demam ni. Badan kau panas…jom kita ke klinik” Ujar Nadia sebaik sahaja tangannya mendarat ke dahi Alfira. Suhu badan Alfira yang panas buat hatinya diterpa risau.
Alfira mengelengkan kepalanya. Dia sudah tidak peduli lagi apa yang akan berlaku pada dirinya selepas ini. Kalau ke klinik sekalipun doktor takkan mampu merawat luka yang berdarah dihatinya. Sakit hatinya ini belum tentu ada penawarnya.
“Fira..please jangan macam ni. Kau demam tu. Nanti kalau dibiarkan, makin melarat sakit tu. Cubalah bawa bersabar sama. Kalau kau ada masalah sekalipun, kesihatan tetap kena jaga” Tegur Nadia.
“Sakit aku tak mungkin sembuh Nad. Tak ada apa yang dapat merawatnya…biarlah Nad. Aku okey. Kau tak payah risau” Balas Alfira dengan suara yang tersekat-sekat.
“Fira, bagitau aku apa yang Amir dah buat dekat kau. Jangan diam macam ni. Aku risau” Desak Nadia.
“Nad..aku jahat ke Nad? Apa yang orang tak suka dekat aku?”
“Apa kau merepek ni. Kalau kau jahat takkanlah aku nak kawan dengan kau. Kau baik sangat Fira. Bagitau aku,apa yang berlaku?” Balas Nadia lagi. Hatinya sudah tidak sabar untuk mengetahui apa yang terjadi antara Amir dan Alfira.
“Amir..dia..dia..dia dah tinggalkan aku…” Berderai lagi air mata Alfira saat mengeluarkan kata-kata itu. Dia tidak mampu untuk  membendung kesedihan hatinya. Dia sangat menyintai Amir Firdaus. Selama ini dia selalu berharap hidup dan matinya bersama lelaki itu. Namun, ternyata semuanya hanyalah impian kosong. Amir sudah tidak menyintainya lagi.
Nadia yang terkejut dengan kata-kata Alfira segera memeluk tubuh sahabatnya itu. Dia membiarkan Alfira menangis semahunya di bahunya. Melihat kesedihan yang ditanggung Alfira, dia juga turut berasa sebak. Betapa kejamnya Amir Firdaus! Dia tak tahu benda apa yang telah merasuk fikiran Amir sehingga sanggup meninggalkan Alfira begitu saja. Bukan sebulan dua mereka bersama. Sudah tujuh tahun! Kenapa baru sekarang Amir hendak berubah hati?
“Nad…aku tak tahu apa salah aku. Mir..Mir nak putuskan pertunangan kami. Lagi sebulan je Nad aku nak kahwin. Aku tak tahu nak buat apa…aku sedih sangat Nad…Hati aku sakit sangat..”
“Fira,aku faham perasaan kau…tapi kenapa Mir buat macam ni? Aku macam tak percaya yang…..”
“Dia dah ada perempuan lain Nad. Dia dah tak sayangkan aku..dia dah buang aku…” Potong Alfira sebelum sempat Nadia menghabiskan ayatnya. Mengigatkan pengakuan Amir semalam, semakin lebat air mata yang menghujani pipinya. Sendunya semakin jelas kedengaran.
Alfira teresak-esak menangis. Dia benar-benar rasa kehilangan. Amir Firdaus adalah segala-galanya untuknya. Sewaktu lelaki itu tidak mengendahkan dirinya sejak enam bulan yang lalu, dia masih boleh bertahan, masih mampu bersabar kerana dia yakin cinta Amir Firdaus hanya untuknya. Tetapi kini, bukan sahaja dia kehilangan perhatian Amir Firdaus tetapi cintanya juga! Dia telah kehilangan segalanya…
“Aku tak tahu apa salah aku Nad…kalau aku tahu nak jadi macam ni, aku takkan pergi Jerman. Aku sayangkan Mir. Aku sayang dia sangat-sangat. Bertahun aku rindukan dia, aku setia dekat dia. Tapi ini yang aku dapat. Hati aku hancur..hancur Nad..”
Alfira bagaikan sudah hilang pedoaman. Raungannya saja boleh meruntun sesiapa sahaja yang mendengar. Nadia yang memerhati turut menangis. Betapa tersiksanya Alfira. Alfira mersakan dirinya terlalu lemah. Dia tidak pernah terfikir lansung yang akan kehilangan Amir Firdaus. Lelaki itu sangat sayangkannya dulu. Mustahil semuanya lakonan Amir semata-mata! Tujuh tahun mereka bercinta, masakan semudah itu Amir merobohkan impian yang mereka bina selama ini. Hanya kerana wanita lain!
“Fira..kau jangan macam ni. Kuatkan semangat. Kita cuba bincang perkara ni dengan Amir. Dia dah salah buat pilihan..”
“Nad..dia dah cakap yang dia tak cintakan aku. Kenapa nak tanya dia lagi? Dia dah mengaku depan aku yang dia tak cintakan aku dah..dia tak sayangkan aku lagi Nad….”
Alfira terasa kepalanya sakit, terasa berdenyut denyut. Banyak bebanan yang terpaksa dipikulnya. Apa yang mesti dijawabnya bila mak bertanya tentang Amir nanti? Macam mana pulak dengan nenek yang sangat menyayangi Amir? Dia tidak tahu bagaimana untuk berterus terang. Mengapa Mir? Mengapa Mir buat Fira macam ni?
“Fira..sudahlah tu. Jangan fikirkan sangat. Kau tak sihat tu..” Pujuk Nadia. Bukan dia tidak menyebelahi dan menyokong Alfira, tetapi dengan keadaan Alfira sekarang, dia tidak mahu mengeruhkan lagi keadaan dengan kata-katanya yang mungkin membuat Alfira lebih tertekan. Alfira perlu berehat. Gadis itu tampak lemah sekali.
“Nad…sakit hati aku ni bila ditinggalkan tetapi aku lagi terluka bila kehilangan cinta orang yang pernah cintakan aku. Dia pernah cintakan aku. Dia pernah buat aku bahagia…Tujuh tahun hubungan kami tapi dia boleh lupakan aku dalam masa beberapa bulan je. Aku sedih sangat-sangat Nad. Aku cuba buat dia bahagia dengan aku, tapi dia tak bahagia Nad. Dia bencikan aku…”
“Fira..kau tak salah pun. Sudahlah Fira. Jangan cakap lagi. Kau demam tu. Tidurlah..” Pujuk Nadia. Dilapnya air mata Alfira yang tak henti-henti mengalir. Mata Alfira sudah membengkak.
“Aku cintakan Amir tapi dia dah tak cintakan aku. Dia dah ada orang lain. Apa aku nak buat ni Nad? Tolong aku……” Alfira memegang kejap tangan Nadia. Kepalanya terasa berpusing pusing.Tidak lama kemudian,  Alfira terjelepok jatuh tidak sedarkan diri  disisi Nadia.
“Fira!” Nadia menjerit.


DARI satu kedai ke satu kedai mereka masuk tetapi Zarina masih belum puas membeli belah. Sudah penuh tangan Amir Firdaus dengan beg jinjit yang memuatkan pelbagai jenis barangan peribadi Zarina termasuk tas tangan dan pakaian baru. Kakinya terasa penat menurut jejak Zarina yang kaki shopping itu.
“Sayang, sudahlah tu. Dah macam-macam you beli ni. Takkan nak beli lagi kot” Ngomel Amir Firdaus. Kakinya sudah terasa lenguh, namun dia masih setia menemani teman wanitanya itu.
“Ala..I nak cari belt yang boleh matching dengan baju yang I beli tadi. Sekejap je lagi sayang. Jomlah..I promise ni last kedai kita masuk lepas ni kita pergi lunch okey?” Pujuk Zarina sambil tersenyum senyum.
Dia rasa bertuah kerana Amir Firdaus sanggup melayan kerenahnya yang agak shopaholic itu. Bekas teman lelakinya sebelum ini tidak suka melayan minatnya. Berjalan sekejap pasti dia akan diseret ke tempat lain. Tetapi Amir Firdaus lain. Walaupun penat, lelaki itu masih setia menemani. Malah, Amir Firdaus tidak jemu memberikan pandangan tentang setiap barang yang dipilihnya.
“Sebab tu lah you layak jadi model..” Kata Amir Firdaus.
“Hah? What do you mean? Layak jadi model..?” Soal Zarina kurang faham. Terasa pelik bila tiba-tiba Amir Firdaus ingin bercakap tentang dunia modellingnya sedangkan dia tahu Amir Firdaus tidak suka dia terlalu aktif dalam bidang itu. Malah, Amir Firdaus turut memintanya berhenti menjadi model bila mereka berkahwin kelak. Tetapi dia tidak sanggup. Dia bukan seperti Alfira yang hanya tahu menurut kata. Dia punya impian dan matlamat sendiri.
You suka shopping, jaga penampilan, cantik…sukakan fesyen, memang layaklah you jadi model
“Mestilah” Jawab Zarina bangga. Dia sudah acapkali dipuji begitu sejak dari kecil lagi. Dia bangga dilahirkan sebagai Nur Zarina Shazrin Datuk Lokman.
Ketika Zarina sibuk memilih tali pinggang yang digemarinya Amir Firdaus hanya memandang. Dia lebih selesa duduk di sofa yang ditempatkan didalam butik mewah itu kerana kakinya juga terasa lenguh. Sesekali dia menggelengkan kepala melihat telatah Zarina yang sangat cerewet dalam bermacam macam hal terutamanya tentang pemilihan pakaiaan. Zarina tak seperti Alfira yang sangat berserderhana dalam semua hal. Tiba-tiba sahaja jantungnya berdegup saat nama tunangnya itu terlintas difikiran.
Masih jelas di igatannya saat dia meninggalkan Alfira keseorangan semalam. Bukan dia tak ingin mencari. Tetapi, dengan keadaan Alfira waktu itu, dia yakin Alfira akan menolak kehadirannya mentah-mentah. Hatinya sayu melihat air mata Alfira tetapi dia tidak mampu mengubah keadaan. Dia tak mungkin menjadi milik Alfira lagi walaupun dia masih sayangkan gadis itu. Cintanya pada Zarina sangat kuat.
Semalaman dia tidak dapat tidur bila dihambat rasa bersalah kepada Alfira. Dia ingin menghubungi Alfira tetapi dia tidak tahu kenapa setiap kali dia ingin berbuat demikian, tangannya seakan kaku. Dia rasa bersalah dan berdosa. Biarlah Alfira mengubati lukanya sendiri. Dia yakin Alfira akan tabah.
“Sayang..you ni berangan ke? Tak nampak ke I lambai tangan dekat you tadi? Mata you tengok I tapi otak dah pergi England..” Suara lunak Zarina mematikan lamunan Amir Firdaus tentang peristiwa semalam.
Amir Firdaus tersenyum. “Dah siap beli? Jom kita pergi makan. Perut I dah lapar ni” Tangan Zarina digenggamnya.
Amir cuba menyembunyikan rasa tidak enak yang bertamu di sudut hatinya. Dia masih teringatkan pertemuannya dengan Alfira semalam. Wajah Alfira yang ayu, senyumannya yang manis…segala-gala tentang Alfira masih sempurna dimatanya. Malah, gadis itu masih mampu menggetarkan hati lelakinya. Namun, dia tidak tahu mengapa rasa cinta yang telah bertahun bermukim di sudut hatinya itu begitu mudah pudar. Kalaulah Alfira tidak meninggalkannya dulu, mungkin mereka sedang meniti bahagia saat ini.
Amir Firdaus mengeluh kesal. Alfira tidak boleh menyalahkan dirinya sahaja atas keruntuhan cinta mereka. Dia lelaki…dia berhak untuk tergoda dengan mana-mana perempuan yang mampu mencairkan hatinya. Hakikatnya, dia sudah lelah menanti. Hidupnya yang sunyi dan kosong perlu diisi.
“You dah bagitau Fira pasal kita?” Soal Zarina ketika mereka masuk kedalam kereta.
“Dah..I dah bagitau dia semalam”
So..dia mcam mana? Dia cakap apa?”
“Dia nangis Rina. Dia susah nak terima. Tapi I yakin Fira tabah orangnya. Dia pasti boleh terima semua ni” Keluh Amir Firdaus. Kalau boleh, dia tidak mahu lagi mengingati wajah Alfira yang basah dengan air mata. Dia dihambat rasa bersalah. Dari dulu lagi dia tidak betah melihat gadis itu menangis.
“You cakap macam memuji dia je..macamlah I tak tabah. I pun tabah tau sebab sanggup buat hubungan sulit dengan you walaupun tahu you tu tunang orang. I tebalkan muka bila orang tuduh I perampas..” Protes Zarina. Dia tidak suka Amir Firdaus memuji Alfira dihadapnnya. Seingatnya belum pernah sekalipun Amir Firdaus mengutuk kelemahan tunangnaya itu walaupun mengaku sudah tidak menyintai Alfira.
“Hey..siapa cakap you tak tabah? I tahu dear. You sangat tabah sebab tulah I cintakan you sangat-sangat..”
I know it
“Kalau dah tahu, jangan persoalkan lagi hal ni. I akan tetap sayangkan you Rina..” Pujuk Amir Firdaus sambil menghidupkan enjin kereta. Zarina tersenyum manis. Puas hati dengan jawapan Amir Firdaus.


DATIN Faridah mengesat air matanya yang mengalir di pipi. Wajah pucat Alfira Hanim ditatap sayu. Begitu juga dengan wajah sugul Puan Hasnah. Sebaik mendapat panggilan telefon dari Puan Hasnah tadi, dia dan Datuk Ir. Suffian segera datang ke sini. Terkejut Datin Faridah  bila diberitahu Hajjah Kalsom mendapat serangan jantung dan ditempatkan di ICU. Dia rasa bersalah kerana membuatkan hati keluarga kecil itu tersayat dengan sikap anak sulungnya. Kalau apa-apa terjadi dengan Hajjah Kalsom, dia tidak akan maafkan Amir Firdaus. Anaknya sudah semakin melampau! Mengambil tindakan melulu tanpa memikirkan perasaan orang lain.
“Hasnah..kami minta maaf” Ujar Datuk Ir. Suffian. Datin Faridah disinya turut mengangguk.
“Datuk dengan Datin tak salah. Saya yang salah. Kalau saya berhati-hati bercakap tadi mungkin mak tak jadi macam ni. Dia tak boleh terima kejutan.”
Puan Hasnah mengesat air yang merembes keluar di tubir matanya. Sepatutnya dia beringat akan hal itu. Hajjah Kalsom tidak boleh menerima khabar buruk. Sewaktu melihat wajah anaknya yang pucat lesi dipimpin Nadia tengahari tadi dia jadi panik. Lebih-lebih lagi bila diberitahu yang Alfira pengsan kerana tekanan perasaan. Ketika Nadia sibuk bercerita tentang perihal Amir Firdaus dia terlupa yang ibunya itu turut mendengar. Dia hanya tersedar bila terdengar bunyi pinggan kaca jatuh berderai di dapur dan ibunya sudah terlantar kesakitan dengan nafas yang tercungap-cungap. Segera mereka bertiga membawa wanita itu ke sini.
“Semua ni salah Amir. Kalau dia tak buat macam ni, Hajjah takkan terkejut..maafkan kami Hasnah, Fira” Datin Faridah kesal dengan apa yang berlaku. Dipandangnya sayu wajah Alfira yang dari tadi hanya mendiamkan diri. Gadis itu bagaikan hilang suara. Tiada lagi senyuman manis yang sering menyejukkan hatinya.
“Fira,mama…”
“Mama tak salah. Fira faham mama. Fira tak boleh paksa perasaan Mir…” Alfira cuba menguatkan semangatnya untuk bersuara. Dia tidak mahu mereka sering menyalahkan diri sesama sendiri. Dia sudah tidak peduli lagi dengan hatinya yang remuk berkecai. Yang penting sekarang adalah nyawa neneknya. Dia tidak mahu lagi kehilangan orang yang dia sayangi. Cukuplah hanya Amir sahaja. Dia tak kuat mengharungi semuanya serentak.
“Maafkan mama, Fira. Maafkan mama kerana gagal mendidik Mir jadi lelaki yang berguna untuk Fira..” Datin Faridah memeluk Alfira Hanim. Betapa murninya hati gadis itu tetapi mengapa Amir Firdaus tidak tahu menilai?
“Saya janji Hasnah. Apapun rawatan yang akan diterima Hajjah, saya akan tanggung..”
“Tapi Datuk saya…”
“Saya ikhlas Hasnah.Saya dah lama anggap Fira ni macam anak saya. Awak dan Hajjah pun dah jadi sebahagian dari keluarga kami” Balas Datuk Ir. Suffian lagi.
“Terima kasih Datuk..” hanya itu yang mampu Puan Hasnah katakan. Dia tidak mampu berpikir apa-apa lagi. Nyawa ibunya lebih penting. Selama dia menjadi ibu tunggal, hanya ibunya sahaja yang dia ada untuk menemaninya dan memberi semangat untuk dia terus membesarkan Alfira Hanim tanpa suami disisi.
Ya Allah..selamatkan mak aku..” desis hati kecilnya.
Sebaik sahaja melihat pintu wad ICU dibuka, Puan Hasnah segera mendapatkan doktor yang merawat ibunya.
“Doktor macam mana dengan keadaan mak saya, Hajjah Kalsom?” Dia bertanya dalam nada suara yang sayu. Dadanya turut berdegup kencang. Dia sangat risaukan keadaan ibunya.
Alfira Hanim, Datuk Ir Suffian, Datin Faridah dan Nadia juga turut berada disinya.
“Bertenang Puan. Keadaan Hajjah Kalsom agak kritikal. Degupan jantungnya agak laju dan tekanan darahnya juga tinggi. Kami terpaksa lakukan pembedahan segera.” Jawab Doktor wanita yang memakai tag nama Aida itu.
“Segerakan pembedahan itu. Saya akan bayar..” Celah Datuk Ir Suffian.
“Esok pagi kami akan lakukan pembedahan. Diharap Tuan dan Puan semua bersabar. Kalau nak melawat, saya benarkan. Tapi saya minta kerjasama semua supaya tidak menganggu pesakit. Dia perlukan rehat yang cukup. Dia masih belum sedarkan diri”
Alfira Hanim sudah teresak esak menangis. Dipeluknya tubuh Puan Hasnah erat. Ya Allah, mengapa begitu berat dugaan yang terpaksa ditangungnya?
“Fira…”
Dada Alfira berdegup kencang saat namanya dipanggil. Dia kenal suara itu. Teramat kenal. Tetapi untuk apa lagi dia kesini?


8 comments:

  1. grrrr geram la.... ala kenapa heroin ni mcm lembik sangat ni, please, xsuka la amir ni, boleh tak wujudkn hero lain???? saya harap cik penulis x buat cerita yg klise sangat ok.... tq cik writer, best crita ni...

    ReplyDelete
  2. eeeeeeee sepak je amir ngan zarina tu sampai uganda...nyampah aku...

    ReplyDelete
  3. Zm:Thank's komen. Insya-Allah...saya cuba lari dari crita yg klise tapi kalau klise jugak nak wat mcm manakan.Huhuhu...

    Rieha Farihah: Alamak! habisla Amir dgn Zarina kena sepak dengan awak.hehehe

    ReplyDelete
  4. mmg geram sgt dgn amir ni...grrrr...bila cite ni nak kuar cetak akak? dh lame giler tunggu kemunculan cite ni huhu, x best la bace tersangkut2 mcm ni huhu

    ReplyDelete
  5. Salam..nie edisi edited pnye ke...sbb dulu penah bce and dihentikan sbb utk dibukukan.....sory Kalo sye silap.....sbb dh lme kot tertunggu2 citer nie......

    yinyin

    ReplyDelete
  6. Dila:Akak tengah habiskan menulis. memang lambt sbb akak busy betul skrg ni sbb tu novel ni tertanguh2.insya-Allah..skrg plot cerita ada suku novel lagi untuk disiapkan. Nanti dah hantar dkt penerbit akak akan roger2 dkt sini.

    Anonymous:A'ah..ini edisi eited.Edit bg panjang sedikit.Memang lamapun tunggu. hehehe..dari tahun lepas.Huhu...sorry sbb penulis org baru yang tak tahu banyak pasl dunia penulisan. tengh belajar lg. hari tu berhenti lama sbb mmg xada idea lansung.Tapi, skrg dah banyak idea.Tengah giat menulis balik

    ReplyDelete
    Replies
    1. owhhh....iyeke...xpe2..akn sabar menanti sbb citer nie mmg best...hehehe..:)

      -yinyin

      Delete
  7. salam..fatin ke yg tulis novel ni? ini novel original?

    ReplyDelete

Jemput komen. Sebarang komen membina amat membantu saya memperbaiki mutu penulisan. Thank's sudi baca =)